FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/11/2017

Måste jag skatta pengarna jag får när jag blir utköpt ur en lägenhet?

Syrran ska köpa ut mig från våran lägenhet måste jag skatta för dom pengarna jag får

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Eftersom ingen försäljning kommer att ske så kommer du inte behöva betala skatt för de pengarna som du får av din syster. Förmodligen kommer det se ut som följande:

Er lägenhet ges ett marknadsvärde, jag rekommenderar att en mäklare får värdera lägenheten. Därefter kommer 22% reavinstskatt dras av från den vinst ni hade fått om ni sålde lägenheten. Denna reavinstskatt är fiktiv då ni inte säljer lägenheten på riktigt. Efter detta delas återstående summa i två delar, ena delen är din och den andra din systers. Hon köper sedan ut dig från din del.

Den ovan nämnda reavinstskatten är som sagt fiktiv och du måste inte skatta för den.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Jessica KhooRådgivare