Måste jag lämna över nyckeln efter samboförhållandets upphörande och hur kan jag få tillbaka mina saker?

Hej!!

Håller på att separera från min sambo, har kvar mina grejer i lägenheten och har kvar nyckeln, har hunnit adressändra och nu hävdar mitt X att jag måste lämna nyckeln till honom eftersom jag adressändrat, men har kvar hela mitt bohag i både lägenhet och förråd, har beställt flytt nu på söndag och vi skriver fredag idag, han är vansinnig och kräver nyckeln, vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Frågor gällande samboförhållanden regleras i sambolagen (SamboL). Ert samboförhållande anses ha upphört i samband med att ni har flyttat isär, 2 § SamboL.

Behöver du lämna tillbaka nyckeln?
Om du är tvungen att lämna över nyckeln beror lite på om lägenheten har införskaffats under ert samboförhållande för er gemensamma användning, och då räknas som samboegendom eller inte, 3 § SamboL. Har ditt ex haft lägenheten innan dig räknas den inte som samboegendom. Det är då som utgångspunkt ditt ex lägenhet, och då förväntas du lämna över nyckeln.

Hur kan du få tillbaka dina saker från sambons lägenhet?
Jag kan förstå att det känns problematiskt att lämna ifrån sig nyckeln när du har saker kvar i lägenheten. Ditt ex är dock skyldig att medverka till att du får tillbaka de saker som är dina, oavsett om du har kvar nyckeln eller inte. Om ditt ex inte medverkar till att du får tillbaka det som är ditt kan ditt ex göra sig skyldig till brottet olovligt förfogande (10 kap. 4 § Brottsbalken) eftersom ditt ex då berövar dig din rätt till dina saker.

Rekommendationer
Är det så att lägenheten är ditt ex bör du lämna tillbaka nyckeln. Du har såklart rätt att få tillbaka dina saker som finns kvar i lägenheten oavsett. Om ni inte kan komma överens om hur detta ska ske kan du kontakta Kronofogdemyndigheten för begäran om handräckning. Om det finns egendom som utgörs av bostad eller bohag och som har införskaffats för er gemensamma användning, och som därför räknas som samboegendom, kan du även begära bodelning, 3 § och 8 § SamboL. I så fall kommer den egendom som räknas som samboegendom fördelas lika mellan dig och din sambo, 14 § SamboL.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga, och lycka till!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare