Måste jag ha bott i min lägenhet en viss tid innan jag får hyra ut den i andrahand?

Hej,

Jag har en fråga angående andrahandsuthyrning av hyresrätt. Finns det någon tidsbegränsning på hur länge jag behöver ha haft mitt hyreskontrakt (första hand) innan jag har rätt att hyra ut bostaden i andra hand? Jag har precis fått en hyresrätt men vill eventuellt hyra ut den redan efter 3 månader eftersom jag vill bli provsambo med min partner. Har jag rätt till det?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att du ska få hyra ut i andra hand måste du ha din hyresvärds samtycke (12 kap. 39 § JB). Det finns inga specifika regler om när hyresvärden ska lämna samtycke för en andra andrahandsuthyrning och därmed inga lagregler om hur länge du måste ha bott innan du får hyra ut lägenheten. Om din hyresvärd inte lämnar tillstånd för andrahandsuthyrning kan du ansöka om det hos hyresnämnden. De ska lämna samtycke till en uthyrning i andra hand om du på grund av ålder, sjukdom, tillfälligt arbete eller studier på annan ort, längre utlandsvistelse, särskilda familjeförhållanden eller därmed jämförbara förhållanden har beaktansvärda skäl för upplåtelsen, och din hyresvärd inte har befogad anledning att vägra samtycke (12 kap. 40 § JB). Att du vill prova att vara sambo är förmodligen inte ett skäl till för hyresnämnden att lämna tillstånd för en andrahandsuthyrning.

Det finns således inga lagregler om hur länge du måste bott innan du kan få hyra ut i andrahand. Däremot är det inte så att hyresvärden måste lämna samtycke till en andrahandsuthyrning för att du vill testa att vara sambo.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare