Måste jag ersätta den andre hundägarens veterinärkostnader?

Hade mina 2 vinthundar lösa i rastgården. Det var bara vi där. Utan att jag ser släpper en annan hundägare in sin pekingneser lös via en grind längre bort som inte ser pga en stor sten. En av mina hundar blev biten i läppen och han bet pekingnesern i baken. Nu vill den andra hundägaren att jag ska betala hans kostnader. Han hade sett oss i rastgården innan han släppte in sin hund.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som hundägare i Sverige har man ett så kallat strikt ansvar för sin hund. Det innebär att du som hundägare är ansvarig och ersättningsskyldig för alla skador som din hund orsakar på människor, djur eller föremål. Detta gäller oavsett hur skadan har uppkommit (19 § Lag om tillsyn över hundar och katter).

Eftersom att din hund orsakade skador på den andres hund är du alltså skyldig att ersätta den andre hundägaren för dennes kostnader. Men det är även så att du har rätt att få dina kostnader för skadan som uppstod på din hund ersatta av den andre hundägaren. Ni är alltså ersättningsskyldiga gentemot varandra för era kostnader.

I ditt fall bör du därför undersöka om du har någon försäkring som kan täcka dina kostnader för det du blir skyldig att ersätta. Du bör även kräva ersättning av den andre hundägaren för dina egna kostnader.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Johanna MatsdotterRådgivare