Måste jag bo i bostadsrätten jag är delägare i?

Hej, jag undrar om man kan ha och bo i en hyresrätt samtidigt som man är delägare i en bostadsrätt? Kan då jag bo kvar i min hyresrätt och den andra delägaren till bostadsrätten bor där?

Lawline svarar

Hej, trevligt att du valt att vända dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Visst kan du bo kvar i din hyresrätt och samtidigt vara delägare i en bostadsrätt som den andre delägaren bor i. Du har rätt att äga eller hyra hur många bostäder du vill och valfrihet att bosätta dig i vilken av dessa du önskar. Du kan dock inte vara folkbokförd på flera adresser samtidigt och bör därmed inte göra en flyttanmälan till Skatteverket bara för att du blivit delägare i bostadsrätten, se 6 § folkbokföringslagen (1991:481). Det är smidigast för dig själv om du står folkbokförd på den adressen du faktiskt bor på. Många myndigheter har direktåtkomst åt Skatteverkets folkbokföring. Din vallokal vid val bestäms, din post delas ut och din skatt du ska betala bestäms utifrån var du är folkbokförd.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare