FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll24/06/2018

Måste jag betala underhållsbidrag trots att jag haft barnen halva månaden?

Hej! Är skild sedan 1 år tillbaka. Vi har 2 barn. Jag betalar underhållsbidrag varje månad, ett belopp som är rätt så högt men som vi har kommit överens om. Nu ska jag ha barnen halva månaden och ta dem på en semester. Måste jag betala underhållsbidrag eller gäller det bara avdrag enligt föräldrabalken paragraf 4? Tycker inte jag ska betala med tanke på att jag har mycket större utgifter än mitt ex denna månaden för barnen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om underhållsskyldighet finns i 7 kap Föräldrabalken (FB).

Underhållsbidraget är något som ni föräldrar först och främst ska försöka komma överens om gemensamt, vilket innebär att ni själva kan avtala om hur mycket du ska betala i underhåll denna månaden.
Lagen ger ingen vidare ledning i frågan, men du har däremot rätt till att göra avdrag från underhållsbidraget eftersom du har haft barnen i mer än 6 hela dygn. (7 kap. 4 § FB)
Då får du alltså göra avdrag för varje helt dygn du haft barnen med 1/40 av den summa du ska betala i underhåll den månaden. Exempelvis: Om du betalar 1300 kr i månaden ska du betala 32 kr mindre per dag som du haft barnen hos dig.

Jag vill även tipsa dig om att du kan boka ett webbmöte med en personlig handläggare på försäkringskassan angående just underhållsbidrag. Detta kan du boka här.

Jag hoppas du har fått hjälp med din fråga och lycka till!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare