FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll28/06/2018

Måste jag betala underhållsbidrag till barnen i samband med en skilsmässa?

Ansökt om skilsmässa och precis flyttat till lägenhet och bott i 14 dagar, har 2 barn 16 och 18 år som bor hos pappan som behållt huset! Jag har inte haft möjlighet att pojkarna kunnat bo hos mig eftersom jag inte haft säng till dem! Vi har begärt gemensam vårdnad! Nu vill min exman redan ansöka om underhållsbidrag! Vi har båda kommit överrens om att pojkarna själv får välja var de vill bo! Hur lång tid är rimligt att pojkarna ska få på sig att känna sig för, innan man börjar prata om underhållsbidrag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Föräldrar har en underhållningsskyldighet tills dess att ett barn är myndigt, det vill säga vid 18 års ålder, eller - om barnet går i skola efter 18 år - till dess att barnet avslutat sin skolgång eller fyllt 21 år. Underhållsskyldigheten innebär att varje förälder ska, var och en efter sin förmåga, vara med och betala för barnets försörjning. Denna skyldighet följer av föräldraskapet och är inte kopplad till vårdnad av barnet.

En förälder kan fullgöra sin underhållsskyldighet antingen genom att ha barnet boende hos sig, eller genom att betala ett underhållsbidrag (se 1-2 § FB). Så länge barnen varaktigt bor hos pappan har de rätt till underhållsbidrag från dig. Om barnen däremot skulle börja bo ungefär lika mycket hos er båda behöver ingen av er betala underhåll.

Utgångspunkten är att det är ni föräldrar som själva beslutar om frågor kring underhåll av barnen. Därför är det att rekommendera att ni i första hand försöker komma överens om barnens försörjning framöver. Det är därmed du och din exman som bestämmer hur lång tid som är rimlig för ”pojkarna att känna sig för vart de vill bo”. En möjlig lösning är att ni försöker dela på kostnaderna framtill det är bestämt vart barnen ska bo.

Om ni inte kommer fram till en lösning på egen hand, kan ni få utomstående hjälp att försöka reglera underhållsfrågor i ett avtal. Exempelvis erbjuder försäkringskassan personliga webbmöten där de kan hjälpa till med att upprätta ett underhållsavtal. I sista hand kan en förälder väcka talan vid tingsrätten och begära att domstolen ska avgöra tvisten gällande underhåll.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare