FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll23/02/2018

Måste jag betala underhåll vid separation för partners barn från tidigare äktenskap?

Hej, jag undrar om jag gifter mig blir jag juridiskt pappa till mammans barn från tidigare äktenskap?

Om vi skiljer oss kommer jag behöva betala underhållsbidrag till mamman med barn från tidigare äktenskap om hon fått kronofogden efter sig och har det dåligt ställt ekonomiskt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vårdnadshavare till barn är från födseln dess föräldrar, i det fall dessa vid födseln var gifta. Var föräldrarna inte gifta står anses mamman vara ensam vårdnadshavare och makarna får ansöka om att fadern ska anses vara vårdnadshavare. Gemensam vårdnad om barn kvarstår som huvudregel vid äktenskapsskillnad. Oavsett om du gifter dig med din partner eller inte och denne tidigare varit gift med barn inom äktenskapet, har sålunda mamman till barnen fortfarande vårdnad om barnen, eventuellt med pappan till barnen (2 § föräldrabalken).

Det är vårdnadshavarna som ansvarar för barns ekonomiska förhållanden (1§ föräldrabalken). Du som inte är förälder till din partners/frus barn, är inte barnets vårdnadshavare. Vi en eventuell separation kommer du sålunda inte tvingas betala underhåll för barnen.

Du kan emellertid behöva betala underhåll på andra grunder. Vid äktenskapsskillnad är huvudregeln att varje make svarar för sin försörjning (6 kap. 7§ äktenskapsbalken). Den ena av makarna kan dock efter en separation behöva betala underhåll till den andre maken, i det fall denne under en övergångsperiod har behov av detta (6 kap. 7 § 2-3 stycket äktenskapsbalken). Dock inte för barnen.

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare