FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/11/2019

Måste jag betala tillbaka skatten när en arbetsgivare betalat ut felaktig lön?

Hej! Har fått en månadslön inbetald på mitt konto, från ett stort företag där jag tidigare arbetat( är pensionär och har pension) Nu kräver företaget tillbaka lönen, plus skatten! Dom vill alltså ha tillbaka mer än vad jag kan disponera!

Vad gör jag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln i svensk rätt när en arbetsgivare betalat ut felaktig lön är att personen som fått den felaktiga utbetalningen ska betala tillbaka summan till arbetsgivaren. Ett undantag till huvudregeln är dock om arbetstagaren varit i god tro, dvs. varken insett eller bort inse att betalningen var felaktig. Eftersom du vet att betalningen är felaktig, är du därmed inte i god tro.

Anledningen till att företaget i din fråga kräver tillbaka skatten också är p.g.a. att Skatteverket från januari 2019 har ändrat reglerna för hur företag redovisar utbetald lön och avdragen skatt. Förr gjordes detta i en klumpsumma för bolaget, medan arbetsgivare nu ska redovisa avdragen skatt för varje enskild anställd, varje månad. Det innebär att arbetsgivare inte längre har rätt att justera skatteunderlaget på individnivå till Skatteverket och personen som fått en felaktig lön utbetald måste istället betala tillbaka både nettolönen som betalats ut, samt preliminärskatten som rapporterats in till Skatteverket. Den justerade skatten ska personen som fått den felaktiga lönen utbetald, sedan få tillbaka i samband med nästkommande års deklaration.

Med vänlig hälsning

Hanna StenbergRådgivare