Måste jag betala tillbaka en felaktig utbetald lön?

Hej, jag sa upp mig på jobbet och jobbade min sista månad i januari. I februari fick jag lönen som skulle vara min slutlön, dock fanns inte semesterpengarna med (fick endast 29900 brutto=standard lön) . Jag skrev in och frågade varför inte allt utbetalades och fick som svar att det skulle betalas ut nästa månad. Följande månad kommer slutlönen. Några dagar senare ringer dom och vill ha tillbaka lönen jag fått i februari och säger att den betalats ut felaktigt. Jag säger emot då jag levt i tron att jag alltid haft en månadslön innestående. Jag trodde alltså att februarilönen avsett januari och marslönen avsett pengar företaget varit skyldig mig (semester och dyl) . Vi kollade upp min första lönespec och det visade sig att dom har rätt i att lönen betalats ut felaktigt. Måste jag betala tillbaka?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att den som av misstag gjort en utbetalning har rätt att få beloppet åter. Regeln, som kallas condictio indebiti, framgå inte av någon lag utan har istället utvecklats ur domstolspraxis. Från regeln har domstolarna gjort vissa undantag då en mottagare av en felaktig utbetalning kan få behålla pengarna.

För att mottagaren ska få behålla pengarna krävs det att mottagaren varit i god tro. Mottagaren anses inte vara i god tro om denne insåg eller borde ha insett att utbetalningen varit felaktig. Även utbetalarens passivitet kan göra att mottagaren hamnar i god tro. Att vänta alltför länge kan därför göra att mottagaren kan få behålla pengarna. För det andra måste mottagaren ha inrättat sig efter betalningen eller förbrukat det felaktigt överförda beloppet.

I bedömningen måste man alltid se till omständigheterna i varje enskilt fall. Vissa särskilda omständigheter, såsom partsförhållandet, kan vara av betydelse för bedömningen. I praxis har man ansett att arbetsgivare och myndigheter har större möjlighet att överblicka situationen och därför kan högre krav ställas sådana utbetalare.

Sammanfattning

Jag har lite svårt att förstå hur lönen skulle betalas ut. Utifrån din fråga tolkar jag det som att arbetsgivaren tänkt att betala ut hela slutlönen (det vill säga lönen för januari samt semestersättningen) i mars, eftersom det är februarilönen de kräver åter. I varje fall känns det som att du inte rimligen kan ha förväntat dig två månadslöner, då du endast saknade en månadslön samt semesterersättning. Det innebär att du inte torde ha varit i god tro. Å andra sidan tog det en månad för arbetsgivaren att kontakta dig angående betalningen. Som sagt kan passivitet göra att mottagaren försätts i god tro. Om du inrättat dig efter eller förbrukat beloppet bör du inte skyldig att betala tillbaka pengarna. Du får gärna ställa en ny fråga eller kommentera denna fråga om jag missuppfattat det hela.

Med vänliga hälsningar,

Simon WikströmRådgivare