FrågaAVTALSRÄTTAvtal24/10/2017

Måste jag betala mer för en parkeringsplats än vad som står i avtalet med min bostadsrättsförening?

Hej! Jag hyr en garageplats i min bostadsrättsförening. När jag tecknade kontraktet fick jag information om att hyran var 350 kr/månad. Denna information står också i mitt kontrakt som tecknades 2015-01-01. Igår fick jag en faktura från föreningen på 9 300 kr med hänvisning till att jag betalat fel hyra p.g.a. en felaktig skrivning i avtalet. Föreningen menar att hyran skulle ha varit 660 kr/månad. Jag krävs nu på 30 månaders mellanskillnad. Har föreningen rätt att göra såhär trots att jag har ett kontrakt på 350 kr/månad?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Om du vill att någonting ska kompletteras eller förtydligas är du välkommen att publicera en kommentar, alternativt mejla marcus.backstrom@hotmail.com.

En mycket djupt rotad allmän rättsprincip är att avtal ska hållas (lite tjusigare uttryckt "pacta sunt servanda"). Utgångspunkten i en avtalsrelation är alltså att båda parter ska prestera det som står i avtalet eller överenskommits muntligen. I speciella fall kan avtalsinnehåll ändras efter domstolsprövning, exempelvis om den summa som ska betalas är av ocker-karaktär.

I ditt fall vågar jag dock påstå att det juridiskt sett är uteslutet att du är skyldig att betala någonting mer än vad som avtalats (under förutsättning att det rätt och slätt står i kontraktet att avgiften är 350 kr/månad). Bostadsrättsföreningen har ingen hållbar rättslig grund för sitt krav och vid en tingsrättsprövning är jag i princip säker på att du skulle dra det längsta strået.

Min rekommendation är således att du informerar föreningen om att du betraktar det månadsbelopp som står i kontraktet som gällande och att föreningen, om det ska bli tal om någon framtida höjning, måste säga upp avtalet och omförhandla det med dig.

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare