FrågaFAMILJERÄTTBodelning24/08/2020

Måste jag betala av min frus CSN-skulder vid en skilsmässa?

Hej!

Kommer jag att behöva betala av min fru CSN-lån vid en skilsmässa?

Tack på förhand

MVH s

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! För att besvara din fråga kommer jag att tillämpa reglerna i äktenskapsbalken.

Vid en skilsmässa ska man bodela och vid bodelningen ska egendomen fördelas mellan makarna (9 kap. 1 § ÄktB). Vid bodelning ingår all giftorättsgods (10 kap. 1 § ÄktB) och allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB). Som huvudregel avräknas studielånet på giftorättsgodset (11 kap. 2 § ÄktB). Din frus CSN-skulder kommer alltså avräknas från din frus del, innan delarna läggs samman och delas lika mellan er (11 kap. 1-2 § ÄkB). Innan ni delar egendomen mellan er får hon alltså räkna bort skulden från sin del men det innebär inte att du betalar halva lånet.

Eventuell jämkning

Om huvudregeln leder till en oskälig fördelning mellan er, finns det möjlighet till att jämka (12 kap. 1 § ÄktB). Att jämka innebär att du får behålla mer av ditt giftorättsgods. För att avgöra om det är oskäligt att, i detta fall, din frus del av giftorättsgodset blir mindre på grund av att studieskulderna först ska täckas, ska en helhetsbedömning göras. Man tar hänsyn till äktenskapet längd, makarnas ekonomiska förhållande och omständigheterna i övrigt (12 kap. 1 § ÄktB).

Sammanfattning

Studieskulderna hänförliga till din fru delas inte mellan er och du måste inte betala av dem. Hon har dock rätt att räkna bort studieskulderna från sin del av giftorättsgodset och hennes del blir därmed mindre innan ni lägger ihop era delar och fördelar det lika mellan er. Om det skulle anses oskäligt efter en helhetsbedömning, finns det möjlighet till att jämka.

Hoppas du fått hjälp med din fråga, återkom gärna annars!

Hälsningar,

Julia LaxRådgivare