Måste jag behålla saker som jag fått i pant för en skuld för min sambo nu när vi ska separera

Hej!

Jag tog lån åt min f.d. sambo under vår relation. I samband med det skrevs ett skuldebrev där ex antal av hans ägodelar togs som pant. Nu när vi har separerat dyker det upp diskussioner kring vart detta skall förvaras. Jag vill ha kvar det i min ägo som säkring medan han vill ta detta med sig i flytten. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Grundregeln när det gäller saker som utgör pant är att man ska ha de i sin besittning för att panten ska gälla fullt ut. Alltså du ska ha kontroll på hans ägodelar. Denna regel är gammal och finns beskriven redan i Handelsbalken som är en lag från 1700-talet (se 10 kap. Handelsbalken).

Även om du inte har ägodelarna hemma hos dig så är det viktigt att din f d sambo inte har tillgång till det ställe där du förvarar de. Hans rådighet över sakerna ska vara avskuren (se rättsfallet NJA 1996 s 52).

Hoppas du är nöjd med svaret.

Franck OlofssonRådgivare