Måste hyresgäst vara upplyst om att kontraktet är i andra hand?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelser om avtal och vad som kan göra dem ogiltiga finns i avtalslagen (AvtL).

För att över huvud taget ha rätt att hyra ut i andra hand krävs tillstånd från din hyresvärd. I mitt svar utgår jag ifrån att du har ansökt om och fått tillstånd.

Ett hyreskontrakt i andra hand kan ofta innebära stora skillnader från ett förstahandskontrakt. Bland annat begränsas möjligheter till bostadsbidrag och andra rättigheter. Det bör också finnas ett andrahandskontrakt mellan hyresgästen och hyresvärden, vilket ser lite annorlunda ut från ett förstahandskontrakt.

Eftersom du vet om att uthyrningen är i andra hand och att detta faktum kan vara viktigt för den nya hyresgästen så måste du upplysa denna om att kontraktet är i andra hand. Om du inte gör detta riskerar du att bryta mot flera bestämmelser i avtalslagen. Avtalet kan bland annat förklaras ogiltigt på grund av svek, alltså att avsiktligt vilselett hyresgästen genom att underhålla eller ge felaktig information (30 § AvtL).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare