FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott01/03/2020

Måste bilägaren uppge vem som har lånat bilen vid fortkörning?

Hej om jag fått en förfrågan att uppge vem som kört för fort vid en fartkamera med min bil.

Om jag inte skickar in den kan jag få någon påföljd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det är polisen som ansvarar för att utreda fortkörning registrerad av fartkameror. Precis som du skriver får du som ägare då en förfrågan om vem som har kört bilen vid tillfället för fortkörningen. Det finns dock inget krav på att uppge vem som har kört bilen, och du kommer alltså inte att få någon påföljd om du inte skickar in uppgifterna. Eftersom det endast är bilens förare vid fortkörningstillfället som kan bötfällas, kommer du som ägare inte heller att få någon annan påföljd för själva fortkörningen.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna OlanderRådgivare