Man måste lämna ett särskilt yrkande efter betänketid vid skilsmässa

Hej.

Vi fick brev angående min svärmors skilsmässa. Hon är skild sedan tidigare i Syrien och när hon kom till Sverige ensam utan bevis på skilsmässa så skrevs hon in som gift. Hon öppnade ett ärende hos tingsrätten och de var om hans kontakt uppgifter men ingen har hört av honom på år och gamla nr funkar ej. Nu fick hon beslut vilket vi inte riktigt förstår, det står: "särskilt yrkande om äktenskapsskillnad har inte framställts inom ett år från betänketiden [datum]. Frågan om äktenskapsskillnad har därför fallit."

Som vi förstod har den inte gått igenom, men varför?

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni vänt er till Lawline med din fråga.

När man ansöker om skilsmässa får man ofta en betänketid på sex månader (se 5 kap. 2-3 §§ äktenskapsbalken). När betänketiden har löpt ut måste man lämna in ett särskilt yrkande om skilsmässa (se 5 kap. 3 §). Anledningen till att skilsmässan inte gått igenom är att din svärmor inte har gjort ett sådant yrkande.

Hon kan lämna in en ny ansökan om skilsmässa till tingsrätten. Om hon har bott i Sverige i mer än två år borde det inte krävas någon betänketid denna gång, eftersom det inte behövs någon betänketid om makarna har bott ifrån varandra i mer än två år (se 5 kap. 4 §). Om så är fallet kommer det blir en dom om äktenskapsskillnad.

Hoppas ni har fått svar på er fråga!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare