FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/02/2018

Makes rätt till egendom vid skilsmässa

Hej Jag och min make har två hus. Ett av husen köptes när vi var sambos, det andra, en sommarstuga köpte vi som gifta. På köpekontrakten har vi olika ägandegrad 70/30 vilket är helt galet egentligen. Nu efter 21 år som par, 12 år som gifta och tre barn senare tar jag upp frågan. Min man säger att han jobbat mer med husen och betalat av mer på lånen. Visst det stämmer men jag har tagit hand om barnen när han fixat med husen och jag har handlar mat, kläder och bekostat aktiviteter mm. Så vi har delat kostnader rätt lika.

Om vi skulle skiljas har han rätt till 70 och jag bara 30 eller gäller 50/50 regeln? Inget äktenskapsförord finns heller inget annat skrivet mer än huspapprena då. Lagfart även där andel 3/10 på mig och 7/10 på min make.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vad som händer med de hus ni gemensamt äger vid en eventuell skilsmässa. Regler om detta finns i Äktenskapsbalken (ÄktB). Om du och din man skulle välja att upplösa ert äktenskap måste bodelning ske (9 kap. 1 § ÄktB), och i denna ska ert giftorättsgods ingå (10 kap 1 § ÄktB). Enligt 7 kap. 1 § ÄktB är en makes egendom giftorättsgods om den inte är enskild egendom. Egendom kan bli enskild exempelvis genom ett äktenskapsförord (för uttömmande lista se 7 kap. 2 § ÄktB).

Eftersom du skriver att ni inte har något äktenskapsförord och att ni även köpt båda husen tillsammans så bör egendomen vara giftorättsgods. Vid en eventuell skilsmässa ingår alltså husen i er bodelning och ska tillsammans med resten av ert giftorättsgods (efter att avdrag gjorts för skulder) läggas samman för att sedan delas lika mellan er i enlighet med bestämmelserna i 11 kap. ÄktB.

Sammanfattningsvis så kommer din make inte kunna hävda att han har rätt till 70 % av värdet på husen vid en eventuell skilsmässa eftersom dessa är giftorättsgods.

Hoppas du är nöjd med svaret!
Med vänlig hälsning

Maja QvarnströmRådgivare