Makes och särkullbarns arvsrätt

Hej,

Min svärmor är gift men har flyttat isär från sin make. Skilsmässa är inte uttagen. Min svärmor har två särkullbarn och vill nu testamentera ALL sin kvarlåtenskap till sina barn och vill inte att att maken ska få något vid bodelningen när hon gått bort. Är detta möjligt att reglera i ett testamente?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna kring detta hittar du i äktenskapsbalken (ÄktB) och i ärvdabalken (ÄB). När någon av makarna avlider ska en bodelning ske enligt 9 kap. 1 § ÄktB. I en bodelning räknas allt giftorättsgods ihop till en gemensam summa, efter det dras eventuella skulder av och det kvarstående beloppet delas på två.

Som huvudregel ärver makar varandra enligt 3 kap. 1 § ÄB. När det finns särkullbarn med i bilden ser det dock annorlunda ut, eftersom de har rätt att få sitt arv direkt vid förälderns frånfälle enligt samma paragraf. Som jag förstår det är de två särkullbarnen din svärmors enda barn. Det som i så fall kommer ske utan ett testamente är att din svärmors hela arv kommer fördelas lika på hennes två särkullbarn. Särkullbarnen kan dock välja att avstå sitt arv till fördel för hennes man och istället få samma kvotdel ur hans arv som de skulle fått vid deras mammas bortgång enligt 3 kap. 9 § ÄB.

Det finns en undantagsregeln från detta som brukar kallas prisbasbeloppsregeln. Den återfinns i 3 kap. 1 § 2 st. ÄB och säger att om den kvarlevande makens totala tillgångar understiger ett belopp motsvarande fyra prisbasbelopp ska den efterlevande maken ha rätt att få resterande summa ur den avlidnes kvarlåtenskap. Idag är ett prisbasbelopp 44 800 kr, den kvarlevande maken har därmed rätt att erhålla egendom som tillsammans med dennes totala egendom uppgår till ett värde av 179 000 kr. Denna rätt går före barnens rätt till laglott.

För att sammanfatta detta så krävs det inget testamente för att särkullbarnen ska få din svärmors egendom, om hon ändå vill skriva ett testamente går det såklart bra att förtydliga hennes vilja i ett sådant. Din svärmors make har rätt att totalt äga egendom till ett värde av 179 000 kr efter bodelningen, förutsatt att detta finns att tillgå. Det som finns kvar av din svärmors arv kommer därefter att delas lika på hennes barn.

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga, om du har ytterligare funderingar är du varmt välkommen att åter vända dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Elin NordemanRådgivare