FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll29/07/2017

Makars underhållsskyldighet

Jag har en fråga som är följande;

Efter kontakt med en notarie på Tingsrätten, så sa han att enligt lagboken så är den ena parten skyldig att försörja familjen tills domen vinner laga kraft om ekonomin är väldigt olika mellan de gifta. Stämmer detta och skulle man kunna få detta besked skriftligt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Innan skilsmässan finns det en underhållsskyldighet makar emellan (6 kap. 1-5 §§ äktenskapsbalken). Denna skyldighet kommer på tal om en make inte klarar av att betala hyra, räkningar, mat och liknande utgifter själv. Så skillnad i inkomst spelar ingen roll om båda makar kan betala sina mest nödvändiga utgifter själva. Underhållsskylighet för barn kan uppstå så länge barnen bor mer hos en förälder.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Oskar JanssonRådgivare