Makars arvsrätt och efterarv

Hej! Min man och jag är gifta i dag, har två barn gemensamt. Han har även två barn sen tidigare äktenskap! Då är mina frågor: Om jag dör före min man så ärver han allt efter mig? Sen när han dör, ska då allt delas på alla hans fyra barn varav två är särkullbarn? Jag tänker att min del jag lämnar efter vill jag ska bara delas på våra gemensamma barn! Min del som bakas in med min mans vill jag inte att särkullbarnen tar del av! Jag blir jätte förvirrad av detta o skulle vara såå tacksam för svar...och även kanske kan få hjälp med att formulera ett testamente efter just våra önskemål! Om ni har en sån tjänst förstås!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om arv finns i ärvdabalken (ÄB) som du finner här.

När en gift person avlider tillfaller hela dennes kvarlåtenskap den efterlevande maken, i ditt fall tillfaller alltså hela din kvarlåtenskap din man (3 kap. 1 § ÄB). Din man erhåller då din egendom med så kallad fri förfoganderätt vilket innebär att han står fri att förfoga över egendomen på alla sätt utom att testamentera bort den.

När din man i sin tur avlider har dem med bäst arvsrätt efter dig rätt till så kallat efterarv. Det innebär att de har rätt till en kvotdel av kvarlåtenskapen efter din man, nämligen den kvotdel som utgör det arv han mottog efter dig (3 kap. 2 § ÄB). Säg att din man har egendom till ett värde av 200 000 när du avlider och erhåller 100 000 med fri förfoganderätt efter dig. Då har dina arvingar vid din makes bortfall rätt till 1/3 (100 000/300 000) av kvarlåtenskapen efter honom.

Vilka som har den bästa arvsrätten efter dig och där med rätt att erhålla efterarv fastställs enligt den legala arvsordningen. Först i arvsordningen kommer den avlidnes bröstarvingar, bröstarvingar är detsamma som barn (2 kap. 1 § ÄB). När din man avlider är det alltså dina barn som har rätt till efterarv och den kvotdel av din mans kvarlåtenskap som utgör arv efter dig. Det är alltså enbart era gemensamma barn som har rätt till efterarv och inte din mans särkullbarn.

Den del av din mans kvarlåtenskap som inte är aktuell för efterarv kommer att delas lika mellan hans barn. Hans del av kvarlåtenskapen kommer alltså även att tillfalla särkullbarnen.

Din del kommer alltså bara att delas mellan era gemensamma barn och inte din mans särkullbarn. Som jag förstår det behöver du i dagsläget inte upprätta något testamente för att åstadkomma det resultat du är ute efter. Skulle du ändå vilja upprätta ett sådant kan du använda dig av vår avtalstjänst för att få hjälp med att snabbt och enkelt upprätta ett testamente till ett fast pris. Vår avtalstjänst finner du här.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Johan WaldebrinkRådgivare