FrågaFAMILJERÄTTBodelning04/07/2014

Makarnas betalningsansvar för bodelningsförrättare

Om man ej kommer överens o begär en bodelningsman genom tingsrätten,kan den ena parten vägra dela på kostnaden ? mitt x säger att eftersom jag begär bodelningsman så får jag stå för kostnaden själv? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om makarna inte kan enas om en bodelning ska domstolen på begäran av en eller båda makarna förordna en bodelningsförrättare, enligt 17:1 Äktenskapsbalken. Vidare framgår det av 17:7 ÄktB att bodelningsförrättaren har rätt att få arvode och ersättning för sina kostnader. I paragrafens andra stycke står det att bodelningsförrättarens kostnader ska ersättas av båda makarna, med hälften vardera. Om den ena maken genom försummelse eller vårdslöshet orsakar ökade kostnader, eller om makarnas ekonomiska förhållande ger särskild anledning till det, kan fördelningen ske på ett annat sätt. Huvudregeln är alltså att makarna gemensamt ersätter bodelningsförrättarens kostnader.

När det gäller arvodet till bodelningsförrättaren är makarna solidariskt ansvariga. Det innebär att bodelningsförrättaren kan vända sig till var och en av er för att få betalning. Den parten som betalat kan sedan kräva hälften av beloppet av den andre maken. Oberoende av om det är endast en make som ansöker om en bodelningsförrättare hos domstolen är båda makarna ansvariga för att ersätta bodelningsförrättaren.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare