FrågaPROCESSRÄTTDomstol27/01/2019

Lyckta dörrar eller stängda dörrar?

Hej.

Varifrån kommer begreppet "Lyckta dörrar"? I lagboken står det "Stängda dörrar".

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras av Rättegångsbalken (RB).

Lyckta dörrar är en synonym för stängda dörrar, och båda begreppen innebär att dörrarna till rättegångssalen inte är öppna för allmänheten. Man kan ha delar av en rättegång bakom stängda dörrar, eller hela. Huvudregeln är att det råder offentlighet vid förhandlingar i allmänna domstolar (2 kap. 11 § andra stycket Regeringsformen, 5 kap. 1 § första stycket RB). Från den principen finns undantag och rätten kan besluta om lyckta dörrar exempelvis

- Om det kan antas att det kommer läggas fram en uppgift som är belagd med sekretess (5 kap. 1 § andra stycket RB),

- Om målet innefattar förhör med person som är under femton år eller någon som lider av en psykisk störning (5 kap. 1 § tredje stycket RB), eller

- När det är särskilt föreskrivet (5 kap. 1 § fjärde stycket RB), exempelvis i ärende om nåd och vissa ärenden som regleras av lagen om omvandling av fängelse på livstid

Exempel på uppgifter som omfattas av sekretess är situationer där det läggs fram uppgifter som omfattas av 35 kap. 12 § offentlighets- och sekretesslagen (OSL). I 35 kap 12 § första stycket OSL framgår det att det gäller sekretess i domstol för uppgift om enskildas personliga eller ekonomiska förhållanden om det kan antas att den enskilde eller någon närstående till denne lider skada eller men om uppgiften röjs och uppgiften förekommer i mål om ansvar för exempelvis sexualbrott, utpressning, dataintrång, m.m.

Ifall begreppets språkliga ursprung var det som var av intresse, är själva ordet "lyckta" är en böjningsform av den äldre formen av verbet "lycka" som betyder "stänga", vilket historiskt är samma ord som engelskans "lock".

Förhoppningsvis fick du svar på din fråga!

Vänligen,

Emma RönnqvistRådgivare