Lurad att köpa saker på Instagram

Hej ,För en vecka sen jag hittade ett Instagram konto som säljer märka kläder med bra pris och tänkte köpa lite saker. Killen som tog min beställning skickade ett mobilnummer till mig och bad mig att swisha hela men jag sa att jag kan swisha hälften och swishar resten när jag fick min beställning.

Efter en veckan dem svarade inte mig och den enda som jag har är ett mobilnummer.

Undrar om man kan polisanmäla Instagram kontot eller han själv genom det numret.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du har köpt kläder från ett Instagram konto, där du har betalat hälften av den summa ni kom överens om. Men att du en vecka senare inte har fått hem din beställning och att Instagram kontot inte svarar dig. Enligt min tolkning av omständigheterna kan det röra sig om bedrägeri som regleras i 9 kap. 1 § Brottsbalken. I mitt svar kommer jag inleda med de förutsättningar som måste vara uppfyllda för bedrägeri och slutligen konkreta tips på hur du bör gå tillväga.

Bedrägeri

För att det ska vara bedrägeri måste 3 kriterium vara uppfyllda. Först och främst ska personen som du har köpt kläderna ifrån ha vilselett dig. Med ett vilseledande avses att någon inger en felaktig uppfattning i något visst avseende. Detta kan vara uppfyllt genom Instagram kontot där personen bakom ger dig en felaktig uppfattning om att denne säljer kläder. Vidare måste vilseledandet ha lett till en disposition av något slag, vilket innebär att du ska ha företagit en viss handling. Då du bestämmer dig för att ingå köpet med Instagram kontot, är kravet objektivt sätt uppfyllt. Slutligen ska en förmögenhetsöverföring ha skett, det vill säga att köpet i detta fall har inneburit en skada för dig och en vinning för säljaren. Eftersom du swishar hälften av summan, utan att ha fått kläderna innebär det en skada för dig och en vinning för säljaren. Bedömningen av omständigheterna kan innebära att säljaren har gjort sig skyldig till bedrägeri i enlighet med 9 kap. 1 § Brottsbalken.

Hur ska du gå tillväga?

Min rekommendation är att du anmäler händelsen till Polisen, där du anmäler säljkontot för att skydda andra från att drabbas. I din anmälan är det viktigt att du får med så mycket som möjligt så polisen har tillräckligt med material för att inleda ett arbete. Bifoga därför kopior på de sparade uppgifterna exempelvis en skärmdump av din Swish, er konversation och telefonnumret som du fick.

På polisens hemsida kan du läsa vidare om hur du kan nyttja tjänsten Konsument Europa som hjälper dig med information om hur du får hjälp och hur du framför en klagan på rätt sätt, se här.

Har du fler funderingar eller frågor tveka inte att åter vända dig till oss på Lawline.

Vänligen,

Lina SalemRådgivare