Lurad att köpa saker av Instagram-konto

Hej, På Instagram så finns det konton som säljer märkes kläder och jag hittade för en vecka sen ett Instagram konto som sålde märkes kläder jag gillar till bra pris som jag ville köpa. Jag kontaktade killen via DM och han tog min beställning och skrev jag skulle swisha ett mobilnummer som han skickade till mig. Han skrev "Swisha hela beloppet för köpet till detta mobilnummer och därefter fraktar jag produkterna till din adress". Han verkade mycket trevlig. Jag skrev då att jag kunde swisha hälften av summan och sen skulle jag swisha resten när jag fått hem produkterna. De har nu inte svarat mig och det har gått mer än en vecka och jag det ända jag har är ett mobilnummer. Det jag undrar är om jag kan polisanmäla själva Instagram kontot eller kanske han själv genom själva nummret jag swishade? Hoppas ni kan hjälpa mig för jag är jätte orolig och känner mig lurad och jag trodde inte han skulle göra såhär eftersom kontot såg relativt vanligt ut, asså det såg inte ut som nåt fake konto..

Mvh Nathalie

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har köpt kläder från ett Instagram konto, där du har betalat hälften av den summan som ni kom överens om. Men att du nu, en vecka senare inte fått hem din beställning och att Instagram kontot du haft kontakt med inte svarar dig.

Enligt min tolkning av omständigheterna kan detta röra sig om bedrägeri som regleras i 9 kapitlet 1 § brottsbalken.

Jag kommer i mitt svar inleda med de förutsättningar som måste vara uppfyllda för bedrägeri och slutligen kommer jag ge dig konkreta tips på hur du bör gå tillväga.

Bedrägeri

Tre kriterier måste vara uppfyllda för att det ska vara bedrägeri.

Först och främst ska personen som du har köpt kläderna ifrån ha vilselett dig. Med ett vilseledande avses att någon inger en felaktig uppfattning i något visst avseende. Detta kan vara uppfyllt genom Instagram kontot där personen bakom ger dig en felaktig uppfattning om att denne säljer kläder. Vidare måste vilseledandet ha lett till en disposition av något slag, vilket innebär att du ska ha företagit en viss handling. Då du bestämmer dig för att ingå köpet med Instagram kontot, är kravet objektivt sätt uppfyllt.

Slutligen ska en förmögenhetsöverföring ha skett. Det vill säga att köpet i detta fall har inneburit en skada för dig och en vinning för säljaren. I och med att du swishat hälften av summan och inte fått kläderna innebär det en skada för dig och en vinning för säljaren. Bedömningen av omständigheterna kan innebära att säljaren har gjort sig skyldig till bedrägeri, enligt 9 kapitlet 1 § brottsbalken.

Hur ska du gå tillväga?

Min rekommendation till dig är att du anmäler denna händelse till polisen. Att du anmäler Instagram-kontot för att även skydda andra från att drabbas. Det är viktigt att du får med så mycket som möjligt i anmälan, detta för att polisen ska kunna ha tillräcligt med material för att inleda ett arbete. Bifoga därför kopior på de sparade uppgifterna; skärmdumpar på er konversation på Instagram, en skärmdump av din Swish samt telefonnumret du fick.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare