FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt04/09/2017

Löv faller in på tomten - rätt att kräva avlägsning av grannes träd?

Bredvid vår tomt med fritidshus finns en liten skogsdunge som skapar stora problem för oss på hösten pga tjocka lager med löv faller ned på vår tomt. Varje gång vi kommer till fritidshuset måse jag ägna timmar åt att räfsa löv. Maken är sjuk och jag måste själv lösa detta vilket är väldig tröttsamt. Det är alltså en olägenhet för oss. Vi har därför bett svenska kyrkan som äger marken med skogsdungen om de kan hugga ned de träd som är närmast vår tomtgräns om de kan hugga ned träden. De vägrar men säger att om vibköper tröden får vi hugga ned dem. Nu undrar vi om deras begäran har lagstöd och vi undrar också om vi kan kräva av dem att de hugger ned träden eftersom de skapar så stora problem för oss.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline!

Svenska kyrkan har tyvärr rätt i det de säger, såvitt jag kan bedöma. I vissa fall kan grannar ha rätt att kräva att den andre avlägsnar sitt träd men då ska det röra sig om rot eller gren som tränger sig in på tomten (3 kap. 2 § jordabalk). Löv som faller faller inte inom detta och ni har således ingen rätt att kräva att de åtgärdar det.

Ibland räcker lagen inte till och jag hoppas att ni hittar en lösning. Tveka inte att höra av er till oss igen nästa gång ni har en juridisk fråga!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare