Lottläggning vid arvsskifte

Min far har gått bort och min mor är också död. Nu ägde min far skog o mark , vi är 3 barn som ska ärva efter han. Men vad händer om en utav oss inte vill ha skog och mark? Men det finns mycket pengar på banken. Kan den då få pengar i stället om inte syskonen har råd att lösa ut? Tack

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När jag besvarar på din fråga förutsätter jag att det inte finns något testamente som reglerar hur arvet ska fördelas. Regler om arv hittas i ärvdabalken.

Barn delar lika på arv efter sina föräldrar vilket innebär att du och dina syskon har rätt till 1/3 var av arvet. För att dela ut arvet på lämpligast sätt tillämpas en princip som innebär att varje arvtagares önskemål och intresse bör tillgodoses i den mån det är möjligt. Det finns ett undantag från denna princip som blir aktuellt när det gäller egendom som inte gärna kan delas eller skiljas. Det kan handla om fall då delning ej är praktiskt möjligt eller om delning skulle medföra väsentlig värdeminskning.

I ditt fall innebär detta att så länge ni är överens kan ni dela upp arvet hur ni vill mellan er (förutsatt att ni får 1/3 var). Det finns ingen regel som förbjuder att dina syskon får skog och mark medan du får rena pengar.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare