FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/11/2014

Lösöre vid bouppteckning

Hej

Ursäkta mej, men jag har en fråga angående vad som tillhör lösöre i samband med en bouppteckning. Tillhör bil och husvagn kategorin lösöre? På vissa ställen så säger man att transportmedel (tex bilar och båtar),och vissa säger att det inte tillhör lösöre.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din juridiska fråga!

Lösöre är lösa saker som är fysiska och "naturligt" flyttbara. Lösöre är således en sak som är flyttbar, däribland bilar. Detta torde innebära att bil och husvagn är att se som lösören och därmed ska beaktas vid en bouppteckning.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare