Lösenrätt vid godtrosförvärv

Hej! Jag lånade ut en gräsklippare till en bekant, när jag sedan frågade honom när han skulle lämna tillbaks den, fick jag veta att han sålt den. Han trodde att han hade fått den i gåva. Hur ska jag göra för att få tillbaks min egendom? Vänligen

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga

Svaret på denna fråga ligger i lag om godtrosförvärv av lösöre (länk till den hittar du här https://lagen.nu/1986:796). Enligt 2§ får en köpare som är i god tro äganderätten till egendomen om denne köpt egendomen av någon som inte var den egentlige ägaren, och köparen fått egendomen i sin besittning.
Detta innebär att om köparen vid köpetillfället var ovetande om att gräsklipparen inte var din bekants egendom och inget borde fått honom misstänksam om detta förhållande har han rätt till gräsklipparen om han har kontroll över den.
Köparen har då gjort ett godtrosförvärv

Du som egentlig ägare har enligt 5§ rätt att få tillbaka gräsklipparen genom att betala köparen lösen, lösen ska då motsvara vad köparen betalat för gräsklipparen och för ev. förbättringar. Som högst får lösen bestämmas till gräsklipparens värde i allmänna handeln enligt 6§ 2st.

För att kunna utnyttja din rätt att lösa tillbaka gräsklipparen krävs att du ställer detta krav till den nye ägaren inom sex månader från att du fick veta om dennes köp. Gör du inte det förlorar du rätten att lösa gräsklipparen enligt 5§ 2st

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare