Löper ångerfristen i distansavtalslagen endast över arbetsdagar?

Hej,

Jag undrar hur 14 dagars ångerrätt fungerar. Om till ett Elbolag ringer dig och du tackar jag till ett avtal med dom men ångrar dig och vill avsluta avtalet. 14 dagar är det 14 arbetsdagar eller inkluderar det helger också då dom inte har kundservicen öppen så att man inte kan ringa dom? Måste man då maila dom på helgen och säga upp det? Jag väntade till efter helgen för att kunna prata med dom men då var det för sent. Dom menar att jag skulle ha skickat ett mail till dom. Tänk om man inte har någon mailadress. Hur funkar det då?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Den här frågan regleras i Lagen om distansavtal (https://lagen.nu/2005:59). Enligt lagens 2 kap. 12 § börjar ångerfristen för elavtal löpa den dag avtalet ingås, eller senare om konsumenten först senare fått information om ångerfristen. Förmodligen har du dock informerats om ångerrätten av företaget när de ringde, men om det ändå inte skulle vara så kan det vara bra att veta att du har längre tid på dig. Tiden löper dock just över 14 dagar, vare sig det är arbetsdagar eller helger. Det skall inte spela någon roll hur man meddelar att man vill utnyttja sin ångerrätt (2 kap. 10 § nämnda lag), men tyvärr är det för sent om man hör av sig efter det att fristen har gått ut. Undantaget är om det inte skulle ha gått sju arbetsdagar sedan avtalet (till exempel om det finns röda dagar, såsom vid jul och nyår). I så fall är det "sju arbetsdagar" som gäller som tidsgräns.

Sammanfattningsvis borde du ha skickat ett mejl och sedan ändå ringt dem efter helgen, men det är förstås inte mycket att göra åt den saken nu. Det bästa tipset är väl att du tar reda på vilken uppsägningstid elavtalet har!

Lycka till, och hör av dig om du har några fler frågor!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare