Löneutmätning och byte av arbete

Hej! Om jag har utmätning på min lön och sedan byter jobb till ett Tim vikarie arbete. Kommer kronofogden då ta pengar från mitt lönekonto första månaden som jag får lön från mitt nya arbete? Kommer kronofogden köra efter samma uträkning iså fall eller måste dom göra en ny beräkning på mina utgifter och vilket belopp jag ska få behålla varje månad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Regler om löneutmätning finns i Utsökningsbalken (UB).

Allmänt om löneutmätning
Om en person inte kan betala sina skulder kan löneutmätning ske. Löneutmätning innebär att arbetsgivaren har en skyldighet att innehålla och redovisa en del av gäldenärens (den person som har skulder) lön till Kronofogdemyndigheten (KFM) i syfte att betala av skulderna. (7 kap. 3 § UB). När ett beslut om löneutmätning har fattats är KFM skyldig att informera arbetsgivaren om beslutet och bestämma tid och sätt som arbetsgivaren ska iaktta för redovisning av detta.

Det utmätningsbara beloppet bestäms av KFM. Hur stor del av lönen som gäldenären får behålla är beroende av inkomsten i hushållet, om det finns barn i hushållet och övriga kostnader som exempelvis barnomsorg. För att KFM ska kunna göra denna beräkning behövs underlag i form av uppgifter om inkomst och utgifter som den enskilde har lämnat till myndigheten.

Ändrade ekonomiska förutsättningar
Ett beslut om löneutmätning ska ändras om det finns anledning till det exempelvis om förhållandena har ändrats i form av högre/lägre inkomst. (7 kap. 10 § UB) KFM ska vid behov själv ta initiativ till detta men det ligger på gäldenären att upplysa myndigheten om förändringar som myndigheten inte känner till. Denna upplysningsplikt uttrycks i 4 kap. 14 § UB och gäller under tiden som ett mål är anhängigt hos myndigheten vilket i allmänhet är fallet till dess att skulden har betalats eller preskriberats.

Sammanfattningsvis så är det utmätningsbeloppet och hur stor del av lönen som du får behålla bland annat beroende på dina ekonomiska förhållanden. Om ett byte av jobb leder till en ökad eller minskad inkomst kan underlaget för löneutmätningen vara felaktigt och kan leda till att KFM utmäter ett allt för stort belopp och att du får behålla för lite pengar. Min rekommendation är att ta kontakt med KFM för att säkerställa att de har rätt uppgifter för uträkningen, hur du kan gå tillväga kan du läsa här. Tidpunkten för ett sådant ändringsbeslut eller när första löneutmätningen kommer att ske på den nya lönen är beroende av detta och dessvärre inte något jag kan svara på.

Hoppas ovanstående besvarar frågan, om inte är du välkommen att ställa en ny!

Fredrika SköldRådgivare