Lönegaranti vid konkurs

Hejsan ! Min sambo jobbade på ett ställe där lönen uteblev och för att få ta del av den statliga lönegarantin har 1 anställd begärt företaget i konkurs via tingsrätten. Min fråga är att även om min sambo inte begärt att få företaget i konkurs kommer hon ändå ta del av den statliga lönegarantin eller måste hon också han begärt företaget i konkurs för att det ska bli behandlat ?

Lawline svarar

Hej!

Arbetstagarens rätt till lönegaranti regleras i Lönegarantilagen (1992:497). Enligt lagrummets 1 § svarar staten för betalning av arbetstagarens fordran hos en arbetsgivare som har försatts i konkurs. Det behöver inte vara din sambo som har begärt företaget i konkurs för att hon ska ha rätt till lönegaranti.
Konkursförvaltaren är den som beslutar om lönegaranti, och ni bör omgående ta kontakt med denne. Om ni inte har vetskap om vem konkursförvaltaren är kan ni vända er till tingsrätten eller Kronofogdemyndigheten.

Det finns vissa begränsningar i rätten till lönegaranti. Din sambo får t.ex. inte ha tjänat in lönen tidigare än 3 månader innan konkursansökan kom in till tingsrätten. Vidare ersätts inte den del av det yrkade beloppet som överstiger 4 prisbasbelopp, om det inte finns pengar kvar i konkursboet. Prisbasbeloppet för 2014 är 44400 SEK,

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare