FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 05/05/2015

Lönediskriminering

Hej! Jag är en kvinna och min manliga arbetskamrat och jag har exakt samma utbildning, arbetserfarenheter och utför exakt samma arbete på vår arbetsplats. Det är därför jag blev chockad när jag fick höra att han tjänar 3000 mer än mig. Villa rättigheter har jag och vilka vettiga anledningar kan det finnas till detta? Är det lagligt att dela ut mindre lön till en kvinna bara för att vi förväntas skaffa barn inom en framtid? Väldigt interessead och mycket tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Frågan du ställer aktualiserar regler i diskrimineringslagen, nedan förkortad DL, som du hittar här.

Om någon missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan behandlas, har behandlats eller skulle ha behandlats i en jämförbar situation och missgynnandet har samband med kön innebär det i lagens mening en form av diskriminering som kallas direkt diskriminering (DL 1 kap 4 § 1 p.). Med missgynnande avses en handling eller ett underlåtande som försätter en person i ett sämre läge eller som orsakar en faktisk skada eller nackdel för personen i fråga. För att diskriminering ska anses föreligga krävs enligt lagrummet förutom missgynnande en jämförelse med en person i en jämförbar situation. Jämförelsen behöver inte ske med en faktisk person men många gånger får en jämförelse med en faktisk person avgörande betydelse i domstolstvister. Exakt vilka faktorer som är avgörande för om två personer ska anses vara i jämförbara situationer beror på flera olika saker men exempelvis kan ålder, utbildning, erfarenhet och personlig lämplighet spela in vid bedömningen. Slutligen krävs ett orsakssamband mellan missgynnandet och någon av diskrimineringsgrunderna, i ditt fall kön. Det innebär dels att arbetsgivaren måste känna till att personen omfattas av diskrimineringsgrunden (vilket är oproblematiskt när det gäller just diskrimineringsgrunden kön) och dels att diskrimineringsgrunden har styrt eller starkt påverkat arbetsgivaren i dennes agerande.

Huvudregeln vad gäller diskriminering i arbetslivet är enligt DL 2 kap 1 § att en arbetsgivare inte får diskriminera en anställd. I 2 kap 2 § stadgas dock ett antal undantag från huvudregeln; exempelvis är åtgärder som egentligen skulle klassas som diskriminering tillåtna om de utgör ett led i strävanden att främja jämställdhet mellan kvinnor och män och som avser annat än löne- eller andra anställningsvillkor.

Sammanfattningsvis är svaret på din fråga att under förutsättning att löneskillnaden beror på att du är kvinna, att du och din kollega verkligen kan anses vara i jämförbara situationer och det finns ett orsakssamband mellan det lönemässiga missgynnandet och diskrimineringen så är det inte tillåtet för arbetsgivaren att ge dig 3000 kronor mindre i månaden än vad din kollega får. Det första jag skulle rekommendera att göra i en sån här situation är att ta kontakt med ditt fackförbund som har rätt att företräda dig i ett diskrimineringsärende. Om inte fackförbundet företräder dig skulle jag rekommendera att anmäla ärendet till Diskrimineringsombudsmannen. Hur du gör det framgår av DO:s hemsida som du hittar här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Anna BackmanRådgivare