FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 10/05/2018

Lön vid nytt uppdrag hos bemanningsföretag

Hej! Jag är precis anställd på ett bemanningsföretag. Jag får en fast månadslön fast det står inte på mitt kontrakt men jag ska börja jobba nästa vecka på ett företag i några veckor. Jag har en fråga, när jag blir uthyrd till en ny arbetsplats kommer jag få samma lön eller en annan lön beroende vad det är för företag och uppdrag jag har

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Du har ställt en arbetsrättslig fråga, där vägledning kan tas från bland annat Arbetstidslag (1982:673). Det finns flera faktorer som spelar in i besvarandet av din fråga, däribland eventuellt kollektivavtal och ditt anställningsavtal med bemanningsföretaget och hur länge du har varit anställd. Beroende på om du har en tillsvidareanställning eller inte styr det huruvida du har rätt till en fast lön eller inte. Av omständigheterna förklarar du att du har en fast månadslön vilket bör peka på att du har en tillsvidareanställning. Om du har en tillsvidareanställning innebär det att du som anställd hos bemanningsföretaget har rätt till en fast lön även om du inte får arbeta ett visst antal timmar. Arbetar du fler timmar än vad avtalet förklarar är heltid alternativt motsvarande 40 timmar i veckan, enligt 5 § ATL, har du rätt till extra ersättning utöver din månadslön. Det innebär också att du har rätt till samma lön oavsett vilket uppdrag du har så länge som ditt anställningsavtal är oförändrat. Skulle du istället ha en timanställning innebär det istället att din lön styrs efter bemanningsföretagets avtal med uppdragsgivaren. Det innebär att din lön i sådant fall varierar beroende på vilket uppdrag du har.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare