Löfte om karriärmöjligheter i utbyte mot sexuell handling

Begås något brott om man utlovar jobb- och karriärmöjligheter i utbyte mot sex? Spelar det för roll om man har för avsikt att infria sitt löfte om jobberbjudande?

Lawline svarar

Tack för din fråga!

Ett erbjudande om karriärmöjligheter i utbyte mot någon form av sexuell handling kan vara att anse som brott beroende på under vilka omständigheter erbjudandet lämnats. Högst sannolikt är den beskrivna gärningen (om brott alls befinns ha begåtts) antingen att anse som sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning eller köp av sexuell tjänst. Därutöver kan förstås inte uteslutas att sexuellt ofredande begås om förslaget lämnas på ett vis som är ägnat att kränka motpartens sexuella integritet.

Vad beträffar sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning krävs att gärningsmannen genom att utnyttja ett föreliggande beroendeförhållande förmår brottsoffret att företa eller tåla en sexuell handling (se 6 kap. 3 § brottsbalken). Att det rör sig om en sexuell handling torde vara tämligen uppenbart, medan det är svårare att avgöra om en beroendeställning föreligger och utnyttjas.

För att en beroendeställning skall anses vara för handen krävs enligt praxis att brottsoffret står under ett tryck som är av allvarlig betydelse för denne. Det skall råda ett avhängighetsförhållande mellan de inblandade parterna, varmed avses att brottsoffret i någon mån står under gärningsmannens makt. Sålunda anses någon beroendeställning ej föreligga mellan en arbetssökande och en arbetsgivare, såvida inte den arbetssökande redan är anställd hos arbetsgivaren, eftersom arbetssökanden inte anses beroende av arbetsgivaren i de fall vederbörande har möjlighet att söka arbete hos någon annan (och inte redan har någon relation till motparten).

Gällande brottet köp av sexuell tjänst torde inga tvivel råda om att den berörda handlingen som sådan omfattas av bestämmelsen (förutsatt att den sexuella förbindelsen är tillfällig), medan det ter sig svårare att avgöra om erbjudet arbete är att anse som ersättning i bestämmelsens mening (se 6 kap. 12 § brottsbalken).

I begreppet ersättning ingår såväl ekonomiskt vederlag som ersättning av annat slag, dock framgår ej av paragrafens ordalydelse huruvida erbjudande om arbete är att anse som ersättning, varför rättsläget är något oklart.

Slutligen bör nämnas att det inte i något fall torde vara av betydelse att gärningsmannen ej har för avsikt att fullfölja sitt löfte då en beroendesituation som framhävts endast föreligger p.g.a. en redan existerande relation parterna emellan samtidigt som det i doktrin uttalats att det endast fordras att utlovad ekonomisk ersättning skall ha varit en förutsättning för handlingens utförande i de fall köp av sexuell tjänst bedöms ha begåtts (den behöver ej ha erlagts). Därutöver kan tilläggas att brottet sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning, vid brottskonkurrens (om båda stadganden är tillämpliga) har företräde framför köp av sexuell tjänst, varför det då endast döms till ansvar för det förstnämnda.

Brottsbalken i dess helhet återfinnes här.

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare