Lawline har som policy att inte besvara skoluppgifter

Vid köpet av en espressomaskin till sin caférörelse utfärdar Luigi ett skuldebrev om 49 000 kr på sin caférörelses vägnar och i rörelsens namn (Luigi’s HB). Skuldebrevet har ingen angiven förfallodag. Inom garantitiden uppstår ett fel som omedelbart reklameras hos säljaren Hushållsgrossisten AB. Felet väntas kosta 9 000 kr att åtgärda. Vid Hushållsgrossistens inspektionsbesök anmodas Luigi’s att infria skuldebrevet. Hur mycket av skuldebrevets belopp måste Luigi’s betala om skuldebrevet är utfärdat a) till Hushållsgrossisten AB? b) till Hushållsgrossisten AB eller order? c) till innehavaren? d) Blir det någon skillnad i någon av delfrågorna a–c om skuldebrevet överlåtits till factoringbolaget Fractura, som anmodar Luigi’s att betala?

Lawline svarar

Hej,

Jag uppfattar frågan som en skoluppgift. Lawline har som policy att inte besvara skoluppgifter. Jag hänvisar dig därför till kurslitteratur och lagtext istället.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare