Låta före detta särbo hämta sin TV?

Hej,

jag har en före detta sambo som flyttade ut ur min hyreslägenhet där endast jag står på kontraktet för tre år sedan. En av anledningarna till att han flyttade ut var att han vägrade betala sin del av våra gemensamma kostnader enligt vår överenskommelse. Han bodde totalt två år hos mig och betalade ingenting under det andra året. Överenskommelsen var att han skulle betala halva hyran. Vi fortsatte dock förhållandet som särbos och han valde att stå fortsatt skriven på min adress fram till och med våren 2017. För två år sedan köpte han en TV som han ställde i min lägenhet. I oktober 2017 avslutade vi förhållandet och jag gav honom tillträde till lägenheten i november 2017 för att hämta TVn. Han var där, men valde att inte ta med sig TVn! Nu vill han ha tillbaka TVn och hotar med att tillkalla polis om han inte får komma in i min lägenhet igen och hämta den.

Jag anser att han haft möjlighet att hämta den och vill inte släppa in honom i min lägenhet en gång till. Vilka rättigheter och skyldigheter har jag i denna situation?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga samt stort tack för att du använt en av våra Expresstjänster!

Vid tidpunkten då din före detta satte in sin TV i din lägenhet bodde ni inte tillsammans. Utan man kan se det som att han endast "förvarade" sin TV hos dig.

Trots att du gett din före detta särbo möjligheten att hämta sin TV, men valt att inte göra det så är det fortfarande han som äger den. Den tillhör honom och äganderätten över TVn är hans. Eftersom det är han som äger den har du heller inte någon rätt att förfoga över TVn på så sätt som du önskar. För att du ska kunna behålla TVn och göra vad du vill med den krävs det någon form av överlåtelse, vilket inte kan anses ha skett i ert fall. Eventuellt skulle man dock kunna föra argument kring att han genom att inte hämta TVn när han var där i november 2017 avsade sin äganderätt till TVn. Alltså att han genom sitt handlade, konkludent, överlät TVn till dig. Sådana argument skulle jag dock påstå vara väldigt avlägsna. Enligt min bedömning kan du alltså inte komma långt genom att påstå att han överlät TVn till dig när han valde att inte plocka den med sig när han kunde.

Din före detta särbo har såklart inte rätt att komma in i din lägenhet utan din tillåtelse, då det hade kunnat utgöra olaga intrång.

Ger du inte din före detta särbo möjligheten att hämta sin TV skulle du kunna göra dig skyldig till brott. Ett sådant brott är egenmäktigt förfarande. Egenmäktigt förfarande föreligger om man har någon annan sak i sin besittning och fråntar/berövar ägarens rätt till saken. Ett annat brott som du eventuellt även skulle kunna göra dig skyldig till är brottet egenmäktigt förfarande. Vilket brott som en domstol hade dömt dig till är jag inte helt säker på, då det alltid är domstolen som gör den bedömningen på egen hand.

Rekommendationer

Mina rekommendationer är att du låter din före detta hämta sin TV. För att han ska kunna hämta sin TV måste du inte släppa in honom i lägenheten, men min rekommendation är att du på något sätt låter honom ta TVn. Ett alternativ är att du lämnar den utanför dörren till honom, eller på något annat sätt överlämnar den utan att han kommer in i din lägenheten. Ger du inte honom möjligheten att hämta sin TV igen skulle du kunna gör dig skyldig till brott.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Är det något i mitt svar som du inte förstår är du varmt välkommen att höra av dig till mig på cornelia.najafi@lawline.se.

Lycka till med ditt ärende!

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare