Låsa ut anhöriga till äldre person och byta lås på dennes bostad

Kan en god vän som sköter ekonomi för en farbror låsa ut syskonbarn ( finns ingen annan anhörig) . Dom vill hämta saker till honom, eftersom han är på äldreboende. Han har till och med bytt lås och tagit bort extra nyckel som farbror vill att syskonbarn ska ha ifall det händer något.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Personen kan ha så kallad godmanskap, vilket innebär att personen blir behörig att nyttja farbrorns egendom för att tillvarata hans intressen och tillgodose hans behov. Kontakta kommunen för att få detta bekräftat. Om en misstänker att godmanskapet har missbrukats får denne lämna sådana upplysningar som kan vara av betydelse för kommunens beslut i ärenden rörande farbrorn.

Att olovligen byta lås och ta bort extra nyckel kan innebära att en förövat brottet egenmäktigt förfarande enligt 8 kap. 8 § brottsbalken. Även om låset utbytts med tillstånd från farbrorn bör närstående vara extra måna om farbrorns välmående och säkerhet ifall farbrorns hälsa inte är på topp och det på grund av detta finns allvarliga frågetecken kring hans förmåga att ta genomtänkta beslut.

Om ni misstänker att ett brott begåtts, kan ni kontakta polisen på 11414 eller 112 om det är akut. Detta alternativ bör enbart användas om man inte kan nå ut till farbrorn eller förhindras från att göra det.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare