LAS - avskedande - ordningsföreskrifter - skadestånd

Hej! Jag fick underrättelse till arbetstagare före avskedande. På detta brev (inte ens i rekommenderat brev) står inget om vad jag ska göra, vem jag ska kontakta, eller vilka rätter jag har. Inte ens hänvisning till LAS. De ber mig att skriva under och skicka en kopia tillbaks. Som jag förstått, enligt LAS, borde det finnas information om vilka rätter eller åtminstone hänvisningar till LAS i underrättelse före avskedande. Men nu finns det inte i brevet. Får jag begära skadestånd pga detta? Tack för svaret! MVH Joakim

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Svaret på din fråga hittar vi i lag om anställningsskydd (LAS), se https://lagen.nu/1982:80 .

Eftersom du har blivit avskedad framgår det enligt 19 § LAS att avskedandet ska vara skriftlig och det ska framgår hur du som arbetstagare ska gå tillväga för att ogiltigförklara avskedandet eller yrka på skadestånd p.g.a avskedandet. Det här är något som arbetsgivaren inte på något sätt kan undvika vid ett avskedande.

Vidare ska i de allra flesta fallen lämnas till dig personligen enligt 20 § LAS. Det här kravet är inte lika absolut och det finns möjlighet att via rekommenderat brev meddela dig detta. Det verkar dock som att arbetsgivaren har brustit i det kravet här.

Givetvis kan du kräva på skadestånd för detta enligt 38 § LAS där det konstateras att brott mot LAS ska generera i skadestånd vilket innebär både ekonomiskt och ideellt skadestånd för den kränkning som lagbrottet innebär.

Jag rekommenderar dig att vända dig till en riktig jurist om du vill driva ärendet vidare och faktiskt stämma din före detta arbetsgivare. Jag hoppas det här är svaret på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare