FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 25/06/2015

Längd på arbetstid när avtal saknas

Hej!

Ställde tidigare en fråga ang anställningsavtal (http://lawline.se/answers/presumtion-for-tillsvidareanstallning). Har en följdfråga på det; Om jag förstår det rätt är jag tillsvidareanställd då inget annat har avtalats. Då undrar jag om hur det påverkar min arbetstid, som jag inte heller avtalat något om. Fick när jag började ett schema som var rullande 4 veckors, men har efter det fått andra uppgifter i butiken, och andra tider. Har läst någonstans att om man inte avtalat om annat, gäller tillsvidareanställning på heltid, stämmer detta? Om inte, vad för arbetstider gäller då om jag inte har något i avtal?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och för att du ännu en gång vänder dig till Lawline.

Din arbetstid, dvs. vilka tider och hur länge du jobbar, styrs av såväl lagar som avtal. Som utgångspunkt när det gäller arbetstidens längd gäller att denna bestäms genom den överenskommelse som arbetsgivaren och arbetstagaren träffar när avtal om anställning ingås. En arbetsgivare kan inte åstadkomma en permanent förändring av arbetstidens längd utan att kommer överens med arbetstagaren.

Lag som reglerar arbetstid är arbetstidslagen (1982:673) (ATL). ATL kan avtalas bort genom kollektiv­avtal. Kollektiv­avtalet kan då antingen ersätta hela lagen eller vissa delar av den. Vilka regler som kan avtalas bort anges i 3 § ATL. Bestämmelserna om arbetstidens längd får alltså ge vika för bestämmelser i gällande kollektivavtal på arbetsplatsen.

Ordinarie arbetstid ska som huvudregel uppgå till högst 40 timmar i veckan (5 § ATL). Den sammanlagda arbetstiden (ordinarie arbetstid och övertid) får vara högst 48 timmar per vecka i genomsnitt under fyra månader (10b § ATL). Det finns ingen lag som säger att en arbetsgivare måste erbjuda en arbetstagare ett visst antal timmars arbete per vecka. Det är dock vanligt att det i förekommande kollektivavtal regleras att arbetet ska uppgå till minst ett visst antal timmar, t.ex. minst tre timmar i veckan.

Vad gäller själva förläggningen av arbetstiden är det arbetsgivaren som bestämmer inom ramarna för vad lag och kollektivavtal tillåter. Arbetsgivaren får alltså i regel själv bestämma vilka tider det faktiskt är som arbetet ska utföras på. Detta innebär att du själv inte har någon laglig rätt att helt på egen hand styra över dina arbetstider på arbetsplatsen.

Det går inte att säga att du nu, när fråga om arbetstid inte är uttryckligt avtalad, är anställd på heltid. Mitt råd till dig är att, om möjligt, i samråd med din arbetsgivare försöka klarlägga vilka tider du jobbar och vilken längden på din arbetstid är. Det kan även vara så att du omfattas av ett kollektivavtal på arbetsplatsen. Ytterligare ett råd till dig är att du tar reda på detta och i sådan fall också tar reda på vad som gäller enligt det avtalet.

Jag hoppas att detta gett dig någon form av vägledning.

Med vänlig hälsning,

Mikaela Wedbäck PizevskaRådgivare