Lånat pengar till kompis som vägrar betala - vad gäller?

Lånat ut 350000:- till en kompis som inte betalar tillbaka

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utgångspunkt

Utgångspunkten är att vi har avtalsfrihet i Sverige, vilket betyder att man har rätt att ingå avtal med vem man vill. Det innebär också att man kan upprätta giltiga avtal muntligen som skriftligen. Som privatperson kan man alltså låna ut pengar till annan och detta avtalet ska enligt allmänna principer hållas.

Finns ett skriftligt bevis på lånet?

Att låna ut pengar till annan kan vara riskabelt om man inte kan försäkra sig att den andra parten betalar tillbaka. Det kan vara bra att försäkra sig om att ens vän kommer kunna betala tillbaka innan man går med på lånet. Även fast muntliga avtal är giltiga, kan de vara svåra att bevisa. Därför är det viktigt att dokumentera lånet. Det framgår inte närmare hur avtalet mellan dig och din kompis ser ut, men det kan nämnas att det är en klar fördel om ni upprättat ett avtal skriftligen mellan er. På så sätt har du någon form av bevisunderlag i en eventuell framtida tvist. Sådant underlag kan vara skriftliga konversationer på exempelvis sms, en utskrift på en banköverföring eller att ni helt enkelt upprättar ett avtal sinsemellan där ni beskriver parterna, lånesumman samt hur och när återbetalning ska ske.

Vad kan man göra?

Om låntagaren vägrar att betala tillbaka kan man ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Då skickar man in en blankett där man beskriver lånesituationen. Om låntagaren, trots en skriftlig tillsägelse från Kronofogdemyndigheten, vägrar att betala, så kan myndigheten börja driva in skulden.

Sammanfattning och råd

I första hand kan det vara bra att höra av sig till kompisen och förklara att du tänker vända dig till Kronofogdemyndigheten om hen vägrar att betala. I andra hand får du vända dig till Kronofogdemyndigheten, där du kan göra en ansökan om betalningsföreläggande. Myndigheten kan i sin tur driva in skulden om kompisen trots detta skulle vägra betala. Om du och din kompis har ett avtal sinsemellan kring lånet, eller om du kan få fram någon form av bevisning på lånet, så har du en klar fördel i bevishänseende om din kompis vägrar betala tillbaka. Har du ingen möjlighet att bevisa lånet, kan det bli klart svårare.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Mvh,

Linnea HoodRådgivare