Lån vid äktenskapsskillnad

Hej. Min man och jag ska skilljas. Han har ett eget lån som han betalar av på. Nu sålde han båt och den gamla bilen och för de pengarna köpte han en ny bil. Jag har inga lån förutom det vi har på huset. Nu är min fråga: får man räkna in värdet på hans nya bil och dra av det från lånet han har vid sidan av? Den är värd mycket.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Som jag förstår det så har din man ett lån samt köpt en bil utan några specifika förbehåll på bilen om enskild egendom. Och ni undrar ifall bilen kommer tas in i giftorättsgodset, det ni kommer dela lika på.

Huvudregeln är att var make ansvarar för sina egna skulder samt att all egendom ska ingå i likadelningen, 1:3 ÄktB. Det betyder i detta fallet att er makes lån kommer dras av från hans sammanlagda egendom (inklusive bilen). Är lånet större än hans sammanlagda egendom kommer hans insats till likadelning vara 0 kr och endast din del kommer delas, alltså kommer du inte missgynnas ifall hans "lott" är negativ. Regler om detta hittar man framförallt i 11 kap Äktenskapsbalken.

Egendom som faller utanför huvudregeln är så kallad personlig egendom så som kläder och smycken (ifall det är skäligt med hänsyn till värdet). Och bilen kan endast hållas utanför ifall ni avtalat om det i ett äktenskapsförord står det (7:3 ÄktB) eller den köpts av tex testamenterade pengar med speciellt förbehåll, 7:2 ÄktB.

Hoppas du fick svar på din fråga!!

MVH

Patrik Olsson

Patrik OlssonRådgivare