Lagval skilsmässa Norge och Sverige

Hej, tänkte kolla med er om ni vet om det är några större skillnader mellan bodelning vid separation/skilsmässa i Sverige och Norge?

Räknar med att det är norsk lag som blir gällande då vi bor och är gifta här oavsett om det gäller tillgångar i Sverige?

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

Lagval

NÄF (förordning 1931:429 om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap, adoption och förmyndarskap) reglerar vilken lag som skall tillämpas på makars äktenskapsförhållanden som rör både Norge och Sverige. Jag antar, eftersom ni frågar, att det inte finns något avtal om vilken lag ni skall använda då berättar 3a § NÄF för oss att om tillämplig lag inte har valts genom avtal så tillämpas lagen i det land där makarna tog hemvist när de gifte sig. Undantaget finns i 2st samma § som säger att om makarna senare tar hemvist i en annan stat (norge i ert fall) och varit bosatta i minst två år så kommer det landets lag istället att tillämpas. Finns också undantag mot 2 års reglen ifall ni är medborgare i Norge eller ifall ni bott där innan under äktenskapet.

Med andra ord kommer alltså Norsk lag att tillämpas. När det kommer till att tillämpa den norska rätten borde ni ta hjälp av en norsk jurist för att få utförlig rådgivning. Jag hoppas iallafall att jag har bekräftat dig i dina tankar att Norsk lag kommer att tillämpa och pekat dig i rätt riktning för hur du skall får svar på din fråga. Har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på info@lawline.se.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare