Lagrum rörande förskott på arv

Hej! Jag hittade detta när jag letade på er sida igår och blev så glad. Men var kan jag hitta lagrum att hänvisa till? Hoppas att ni kan hjälpa mig med det.

- "Beträffande gåvor till andra arvingar än bröstarvingar är presumtionen den motsatta mot vad som gäller för gåvor till bröstarvingar. Det måste således uttryckligen anges att gåvan ska behandlas som förskott på arv." -

Varmt tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det lagrum du söker är 6 kap 1 § ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637).

Med vänliga hälsningar,

Anna AlfredssonRådgivare