Laglottsrätten

Undrar om min mor kan testamitera bort sitt hus vår laglott till mina gemensamt syskon som dom kan ha som bostad. Far är död sen 5 år och de va gifta i 55 år. Är det möjligt att några av syskonen kan få rätt till arvet och nån bli utan . Känns väldigt fel . Om tex jag vill ha min rätt tillarvet och inte godkänner ett testamente som hon skrivit till förmån till syskonen. Hur är det? Har hon rått att göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Som huvudregel gäller att en person kan inskränka sina arvingars rätt till arvet genom testamente. Däremot finns det, precis som du säger, en laglottsregel, som föreskriver att varje arving har rätt till en halv arvslott, dvs. laglott. Denna rätt kan inte inskränkas genom ett testamente.

Vid det fall att du testamenterar din egendom till endast något av dina barn kommer dem kunna begära jämkning av testamentet och därmed få ut sin laglott. Kommer barnen däremot inte begära jämkning, och på så vis avstår från sin arvsrätt, kommer testamentet gå genom och därför också fullföljas vid arvsutdelningen precis som du föreskrivit enligt din vilja. Reglerna om hur jämkning sker och laglottsrätten finner du i Ärvdabalken 7 kap. 1-3§§.

Sammanfattningsvis: Det går inte, som förälder, testamentera bort laglottsrätten på ovan föreskrivet vis. Du och dina syskon har en säker rätt till laglott. Utöver laglottsrätten kommer däremot din mor kunna testamentera sin egen egendom såvis hon vill.

Hoppas att svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare