Laglottsanspråk

Hej

Exempel: En ensamstående mamma har tre barn. Mamman äger en fastighet värd 3 000 000 kr samt har kapilal som uppgår till 1 000 000 kr. Totalt 4 000 000 kr. När hon går bort har hon testamentera fastigheten till ett av barnen. Hur fördelas arvet mellan barnen om de övriga två barnen hävdar sin rätt till laglott.

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Regler om arv och testamente finns i ärvdabalken. Enligt ärvdabalken 7 kap. 1 § är en bröstarvinges (alltså barnens) laglott hälften av arvslotten. I ditt exempel med tre barn blir alltså vardera barnens laglott 1/6. Om den totala kvarlåtenskapen är 4 000 000 blir laglotten 666 666 kr, barnen har alltså rätt till detta belopp om de begär jämkning av testamentet. (Se ärvdabalken 7 kap. 3 §.) Eftersom kapitalet, 1 000 000 kr, inte räcker till för att täcka de två andra barnens laglottsanspråk blir det tredje barnet skyldigt att ”ta” pengar från fastigheten. Har det tredje barnet egna pengar/möjlighet till lån kan hen såklart lösa ut de två barnen med detta. Annars kan denne bli tvungen att sälja fastigheten. De två barnen har ju laglottsanspråk på 166 666 kr var utöver kapitalet som de delar på (500 000 kr var). Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare