Inskränka laglotten

Hej en fråga.

Min sambo och jag bor i ett hus jag äger. Min sambo har en son sen förrut. Vi har två gemensamma barn. Vad gäller om jag skriver även på min sambo och vi dör? Ärver min sambos barn någon eller kan vi göra något åt detta sådan han inte är er något ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om din sambos son ärver något av huset om din sambo skrivs in som delägare och om ni i sådana fall kan göra något för att undvika detta.

För att besvara din fråga måste jag gå igenom gällande rätt på området. Regler om arvsrätt hittas i Ärvdabalken (1958:637) (ÄB).

Barns arvsrätt:

Bröstarvingar, alltså den avlidnes barn, har alltid rätt till laglott. Laglotten är hälften av det arv bröstarvingen skulle ha fått om det inte funnits testamente till förmån för någon annan (7 kap 1 § ÄB). Denna del får inte inskränkas genom testamente.

Ex. Om din sambo med tre barn lämnar en förmögenhet värd 6 000 000 kr kommer varje barns laglott att vara värd:

6 000 000 / 3 = 2 000 000

Laglotten: 2 000 000 / 2= 1 000 000

Din sambo kan alltså inte undvika att hans son, från det tidigare förhållandet, blir arvslös då sonen alltid har rätt till sin laglott.

Sammanfattningsvis: Då din sambo har en son sen tidigare räknas han som din sambos bröstarvinge. Era gemensamma barn är även era gemensamma bröstavingar. Du har alltså två bröstarvingar medan din sambo har tre. Om du inte har ett testamente kommer din egendom att delas upp lika mellan dina två barn. Om din sambo inte har ett testamente kommer alltså din sambos egendom att delas lika mellan hans tre barn.

Kan ni hindra sonen från det tidigare förhållandet att ärva huset?

Om du skriver över en del av huset på din sambo kan din sambo självklart testamentera huset till era gemensamma barn, så länge testamentet inte inskränker din sambos sons laglott. Om testamentet däremot skulle inkräkta på din sambos sons laglott kommer han aldrig kunna få ut något från den del av huset som du står som ägare på, den tillfaller endast era gemensamma barn.

Alltså, så länge din sambo har annan egendom som uppgår till ett så högt värde att det finns möjlighet för din sambos son att få sin laglott kommer endast era två gemensamma barn att få ta del av arvet som rör huset i enlighet med testamentet.

Då frågor om arv kan vara komplicerade skulle jag rekommendera dig att kontakta Lawline för att få mer juridisk hjälp (info@lawline.se).

Med vänliga hälsningar

Ebba Meyer-LieRådgivare