Laglottens betydelse

Vi är 4 syskon mor avled år 2000 morfar avled 2006 morfars nya fru avled 2017 dom hade inga gemensamma barn. Vår mor var bortadopterad men fick kontakt med sin far igen och 1968 blev hon inskriven som bröstarvinge i testamente med full äganderätt. Nu verkar det som att mormor har ändrat eller gjort ett tillägg för ett syskonbarn, som jag vet att hon pratade om att ge pengar. Min fråga är hur mycket kan hon ge bort är det 50% och vi fyra syskon får dela på 50%.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Hur arvet ska fördelas

Arvet efter en avliden fördelas enligt Ärvdabalken (ÄB). Arvlåtarens släktingar delas in i arvsklasser där barn till arvlåtaren utgör den första arvsklassen som ärver först. Dessa arvingar kallas ”bröstarvingar”. Alla bröstarvingar tar lika stor del av arvet. Arvlåtarens tillgångar ska därför i första hand ärvas av dennes barn. Har arvlåtarens barn avlidit ska dess barn träda i dess ställe(2 kap. 1 § ÄB).

Arvingar i den första arvsklassen kan aldrig göras helt arvlösa då bröstarvingar har rätt till laglott även om ett testamente säger annorlunda. Laglotten utgör hälften av bröstarvingens arvslott (7 kap. 1 § ÄB)

Svar på din fråga

Oavsett vad din mormors testamente säger så har din mor alltså rätt till sin laglott som utgör hälften av det totala arvet. Då hon är avliden träder du och dina syskon in i hennes ställe. Detta förutsatt att din mormor inte har några ytterligare bröstarvingar som även dem i sådana fall har rätt att ta del av arvet tillsammans med dig och dina syskon.

Om din mor är ensam bröstarvinge till din mormor är ditt påstående om att ni fyra syskon får dela på 50 % av arvet och din mormors syskonbarn ärver resterande 50 % enligt testamentet helt korrekt och enligt lagens regler.

Hoppas du fick svar på din fråga

Vänligen

Douglas NordströmRådgivare