Laglott och särkullbarn

Hej.

Min svärfar har gått bort.

Han efterlämnar tre stycken barn varav ett särkullbarn.

Särkullbarnets arvsrätt är begränsad till laglotten enligt testamente.

Stämmer det att särkullbarnet har rätt till 1/6 och resterande delas upp mellan två övriga barn?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer att särkullbarnet har rätt till 1/6, vilket är dennes laglott. En bröstarvinge har alltid rätt till sin laglott, vilket är hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ärvdabalken). Om inga begränsningar finns avseende de andra bröstarvingarnas arvslotter, tillfaller resterande del dem.

Med vänlig hälsning

Amanda BlombergRådgivare