FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/12/2020

Lagligt att vistas i husvagn under färd?

Tjena jag har en kort fråga. Är det lagligt att vistas i en husvagn under färd? Om inte, vad är straffet?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid färd på väg skall den som färdas i en personbil, lastbil osv sitta på en sittplats som är utrustad med bilbälte om en sådan plats finns tillgänglig och skall använda bältet (4 kap. 10 § 1 st. i Trafikförordningen (1998:1276)). Husvagnar räknas som fordon i trafikförordningens definition (Lagen om vägtrafikdefinitioner (2001:559) 2 §). Passagerare får inte heller tas med i sådant antal eller placeras på sådant sätt att fara kan uppstå i fordon (Trafikförordningens 3 kap. 79 §).

Om man tolkar dessa lagrummen tillsammans kan sägas att man inte får vistas i en husvagn om det inte är i sittplatser med bilbälte. Det framgår inte av lagen rakt av om vad straffet för detta skulle vara, men framförallt kan sägas att det kan gå riktigt illa om olyckan skulle vara framme om man strider mot lagrummet.

Hoppas detta besvarar din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Filippa Nielsen NorelindRådgivare