Lagligt att beställa porr?

Hej. Om en myndig kvinna på en amerikansk community-sida erbjuder att man kan få ett sexuell videoklipp inspelat och skickat till sig efter ens egen regi och önskemål, och ingen olaglig akt sker i klippet. Finns det då något olagligt med att "beställa" en sådan film ?

Lawline svarar

Hej!

Sker inget olagligt är det inte mot lagen. 6e kapitlet i brottsbalken reglerar sexualbrott, exempelvis sexköp. Det gäller inte köp av porrfilm. Brott uppstår om kvinnan inte är vuxen eller om annan omständighet i 6 kap BrB aktualiseras.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare